KEWAJIPAN BERSOLAT

Monday, January 12, 2009

ADUHAI..KENA SAMAN LAGI..

Buat kali ketiganya, saya menerima surat berdaftar daripada Unit Trafik PDRM - saman kerana memandu melebihi had kelajuan 110 km/h..


Sebelum buka sampul surat berdaftar tu, saya sudah mengagak- tentunya 'surat saman'. Sebabnya, sebelum ini saya pernah dua kali menerima surat yang serupa.

Saman yang dikeluarkan sepanjang tempoh OPS Sikap, memang "tiada maaf bagimu!"cc
Maknanya, tidak boleh dikurangi nilai RM300 itu walau sesen pun.. Pengalaman membayar dua saman yang diterima pada OPS Sikap sebelum ini, seolah-olah tidak mengajar saya erti "serik"..

"Serve you right!"

(Si isteri sering juga berpesan agar saya mematuhi had kelajuan yang ditetapkan. Tapi bukan saya ingkar kepada nasihatnya. Saya ingkar kepada diri sendiri! Alahai..)cc


Apabila saya menyemak berapa banyak saman yang saya terima, rupa-rupanya ada 'tambahan' dua lagi saman kelajuan yang dicatat pada bulan Oktober dan November lalu!


Aduhai..
Akan berterbangan lagi 'RM' ku..

Catatan ;
1. Semoga itu saman terakhir yang kuterima..
2. Semoga aku dapat mendidik hatiku agar 'memperlahankan had pemanduan'
3. Semoga kebiasaan memandu 110 - 170 km/h itu, dapat dikurangkan..
Semoga.....

9 comments:

Halezza Ibrahim said...

Kalau dapat diskaun ok jugak....aduuh...dugaan

ku tak sempurna said...

hikhikhik...
dugaan yang dicari...

lelaki memang :P

ryann said...

saya dapat juga...pandu 95 km je utk had laju 80

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

Salam..

dik Halezza,
ada kwn bgtau, jk bayar di bukit aman dpt diskaun.. tp tk tau ler.. tkdak kwn kat sana..
:(

dik 'Y' @ kts,
aduuhhh.. 'bisa' tu...
nk wat camna?! memg wajar jadi pgjaran!

dik ryann,
ha..ituler..kena lbh skit jer, mcm dik tu, abg pun tk puas hati.. kalau disaman masa betul2 speeding, skitar 140-170, baru boleh puas hati!

*t/ksh krna bkongsi pandangan..
:)

Qasih said...

salam abg amal,

Qasih pun pernah kena saman tapi belum bayar lagi. kadang-kadang tak sedar dah pandu melebihi had. Qasih pun kadangkala terbiasa pandu laju.. mungkin terikut-ikut dengan cara adik lelaki memandu.

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

semoga berjaya hehehe...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

Salam..

dik Qasih,
abg pun blum byr saman2 tu lg!

meh kita pakat sama2 kurangkn memandu laju!

dik nrina,
t/ksh..
a ah, smga 'berjaya' kurangkn saman & kurangkn kelajuan..
:D

InderaPutera said...

sahibul hikayat..kena saman satu hal...nak p bayaq satu lagi hal.Alang2 jika nak bayar eloklah p Bukit Aman. Biasanya memang dapat dikurangkan selagi tidak disenarai black.

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

Slm..

sdra Indera Putera,
t/ksh atas saranan itu..
saya akan usahakan cari 'orang' kat bukit aman..
:)

blogger templates | Make Money Online