KEWAJIPAN BERSOLAT

Friday, December 30, 2011

HASUTAN SYAITAN, DAN BAGAIMANA MENGHADAPINYA


Liciknya syaitan menghasut dan menggoda anak Adam melalui 10 pintu.

Bagaimana kita membenteng dan menghalangnya...?

1. TAMAK DAN BURUK SANGKA - Lalu aku hadapi dengan sifat menaruh kepercayaan dan redha dengan apa yang ada.

2. CINTAKAN DUNIA DAN PANJANG ANGAN-ANGAN - Lalu aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut secara tiba-tiba.

3. CINTAKAN KEREHATAN DA KEMEWAHAN - Lalu aku menghadapinya dengan meyakini segala nikmat akan hilang dan takutkan balasan siksaan Allah.

4. UJUB (Kagum dengan diri sendiri) - Lalu aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat pemberian Allah dan takutkan balasaan siksa-NYA.

5. MEMANDANG RENDAH TERHADAP ORANG LAIN DAN TIDAK MENGHORMATI MEREKA - Lalu aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka secara wajar.

6. RIYAK DAN SUKAKAN PUJIAN ORANG - Lalu aku menghadapinya dengan sifat ikhlas dan tawaduk.

7. HASAD - Lalu aku menghadapinya dengan sifat qana'ah iaitu berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar, serta redha di atas pemberian Allah terhadap makhluk-NYA.

8. BAKHIL - Lalu aku menghadapinya dengan meyakini bahawa segala apa yang ada pada makhluk-Nya akan binasa, dan yang kekal hanyalah di sisi Allah SWT.

9. TAKABBUR - Lalu aku menghadapi dengan rasa tawaduk dan merendah diri.

10. TAMAK HALOBA - Lalu aku menghadapinya dengan menyakini ganjaran daripada Allah dan tidak mengharapkan apa yang ada pada manusia.

*Semoga godaan dan hasutan syaitan mampu kita hindari dengan kebiasaan berzikir, memperbanyakkan hafazan al-Quran dan sentiasa menautkan rasa cinta kepada al-Khalik.

No comments:

blogger templates | Make Money Online