KEWAJIPAN BERSOLAT

Wednesday, November 19, 2008

PESANAN- JANGAN BIARKAN ANAK ANDA SENDIRIAN DI MOTOR!

Tajuk entri ini sengaja ditulis begitu, kerana sememang itulah yang dihasratkan- kepada yang bergelar 'ibu, bapa'.
Klip video berikut menunjukkan betapa seorang bapa yang mengabaikan ciri-ciri keselamatan terhadap anaknya. Membiarkan anak di atas motor, yang enjinnya tidak dimatikan, sememang mengundang risiko.
Saudara lihatlah sendiri..

-kasihan anak itu..pasti trauma buatnya..

(Catatan- Anak-anak jangan dibiarkan sewenang-wenang membawa motor tanpa lesen, tidak memakai topi keledar, berkawan dengan 'mat-mat motor' yang kaki lepak dll.
Anak remaja seusia belasan tahun sudah pandai 'merempit' kerana sikap ibu bapa yang 'rajin membiarkan' anak-anak mereka menggunakan motor sesuka hati!
Saudara bersetuju dengan pernyataan ini..? )

4 comments:

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

huhu...seram lak tengok tragedi camni...nape lak dia biarkan motor dlm keadaan ada gear..aduh..

takpelah ini bukan je pengajaran utk bapa dia tapi utk semua org yg melihat tragedi ngeri camtu..

nasib baik budak tu ok..kalau kene hempap dgn motor ataupun masa tu ada kete lak kat situ..kan dah arwah dah jadinye...ishh...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam dik nrina..

1. timakasih sudi singgah ke sini.
:D

2. betul tu, pengajaran buat semua, agar lebih waspada. itu bawa anak, bawa 'nyawa' sebenarnya. kalau topi keledar pun ada yg abai, bukan saja nyawa yg terancam, tp kebiasaan itu yg dikhuatiri akan jadi amalan kpd 'anak itu' & org lain..

3. smga kita mjadi ibu bapa yg prihatin thadap kselamatn anak2 kita..

xiiinam751 said...

ckLah tak reti bawak motor ....dah biasa bawa yang beroda empat! he..he..

cikgu, macam mana nak masukkan video dlm blog? Ajar sikit!

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam cklah..
1. sy pula, motor dh tbiar lama kat depan, tk bawak2..tbiar cmtu je..
2. nk masukkn video, spt biasa- add gadget, pilih nk masukkn bhn video, pstu ikut panduanny n buka fail d mana video kita simpan yg nk kita masukkn tu.. (aisey, mcm berbelit plak ayat ni! cklah blh fhm kot.. )

blogger templates | Make Money Online